
“Liever nu dan ooit”
Hoe komt het dat we hier toch last van hebben? Biologen en psychologen voeren een belangrijke oorzaak terug naar onze ontwikkeling als zoogdieren en jagers-verzamelaars. Het was vroeger zeer risicovol om te jagen en verzamelen. Bij voldoende voedsel stuurde onze hormoonhuishouding aan op onze risico aversie. We stopten dus, ondanks dat er mogelijk meer voedsel in de buurt was. En we wachtten ook niet met het opjagen van het passerende zwijn, met de gedachte dat deze over een maand nog wat vetter zou worden. Het risico om het zwijn nu te verliezen en te verhongeren was gewoonweg te groot.1 Daarnaast was het weinig zinvol om voor lange termijn voedsel te zoeken om te bewaren; we hadden 100.000 jaar geleden immers nog geen Tupperware en koelkast tot onze beschikking. Het bekendste onderzoek dat deze bias aantoont is waarschijnlijk die van de marshmellow test.2-3
Deze bias heeft een groot effect in het ondernemen van gedrags- en beleidsverandering om klimaatproblematiek te tackelen. Als collectief hebben we het gevoel van psychische ‘afstand’ als het gaat om de negatieve effecten van onze koolstofrijke consumptiemaatschappij. We denken vaak niet bewust na over de klimaateffecten van die vlucht naar Australië. Het effect is ook niet direct voelbaar en dus wordt de waarde daarvan al snel verdisconteerd.4 Ondanks dat we op een hoger bewustzijnsniveau weten dat de klimaateffecten ervan groot zijn. Dé oplossing lijkt dan om logisch te beredeneren en onze impulsen te onderdrukken. En dit vermogen hebben we meer dan we ons bewust zijn: zolang we ons hier maar echt van bewust zijn! Lees hierover in de volgende blog over de restraint bias.
Referenties
1 Green, L. & Myerson, J., 1996. “Exponential Versus Hyperbolic Discounting of Delayed Outcomes: Risk and Waiting Time.” American Zoologist, 36 (4), 496-505
2 https://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_marshmallow_experiment#cite_note-Mischel1972-1
3 Mischel, W. & Ebbesen, E.B., 1970. “Attention In Delay Of Gratification”. Journal of Personality and Social Psychology. 16 (2): 329–33
4 https://thedecisionlab.com/tdl-perspectives-addressing-the-climate-crisis-with-behavioral-science/